De kern van de overgang zijn hormonale veranderingen in je lichaam, welke weer invloed kunnen hebben op je algemene gezondheidstoestand en dus hoe jij je voelt. De veranderende chemie in je hersenen kan zelfs je manier van denken tijden de overgang beïnvloeden. Mindfulness oefeningen kunnen je helpen hier mee om te gaan.

Tijd om je emotionele rugzak uit te laden!

Door de schommelingen van de hormomen lukt het soms minder goed om te relativeren, je voelt je sneller aangesproken en je reageert soms heftiger op situaties dan voorheen. Het is tijd om je emotionele rugzak uit te laden.

Dingen uit je verleden die je niet hebt verwerkt, kunnen nu plots naar boven komen. Misschien heb je jaren lang zaken verdrongen. Nu is het de tijd om er aan te gaan werken, tenminste als je een gezonde ‘oude’ dag wilt. Pak het aan, of het nu emotioneel of fysiek is.

Als je je blijft verzetten tegen alles wat er tijdens de overgang in je lichaam gebeurt dan is de kans groot dat negatieve gedachten en zorgen alleen maar groter worden. Het is zelfs zo dat als je je innerlijke stem negeert, de opvliegers alleen maar meer worden. Die opvliegers komen namelijk niet zonder reden. Ze komen je iets vertellen…………

Hoe meer opvliegers je krijgt, hoe minder je leeft naar wat je lichaam in deze periode van je vraagt!

De overgang is vaak ook een periode waarop er meerdere ingrijpende gebeurtenissen grip op je leven kunnen krijgen. Dit kan zijn dat ouders meer hulpbehoevend zijn, je kinderen het ouderlijk nest gaan verlaten, je dierbare gaat verliezen of met ziekte te maken krijgen. Of je vraagt je af of je je werk nog wel leuk vind.

Bewustwording

De overgang kan je helaas niet overslaan, maar je kan het wel op de juiste manier aanpakken. Het allerbelangrijkste is acceptatie en dat begint dat je je bewust bent van de nieuwe fase die is aangebroken.

Mindfulness is een aandachtstraining, welke je beter leert omgaan met piekeren, burn-out, stress, depressie, slapenloosheid en pijn. Daarom kan mindfulness in deze periode van de overgang een heel mooie rol spelen.

Letterlijk betekent Mindfulness:  Bewust aandacht geven aan het hier en nu zonder te oordelen. Je gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zoals angst of opvliegers ervaren zonder er commentaar op te geven, maar er juist bewust mee om te gaan. Hierdoor kun je beter accepteren wat er op dat moment ‘is’ waardoor je meer rust zult ervaren. Je bent veel beter in staat er vorm aan te geven en vooral je hart te volgen.

Voordelen Mindfulness tijdens de overgang;

  • Je zal minder opvliegers ervaren’
  • Je leert beter voor jezelf te zorgen en niet alleen voor anderen
  • Je verzet je minder tegen de veranderingen in je lichaam
  • Je zal veel rustiger slapen
  • Je herkent beter de signalen die je lichaam je geeft

Tijdens de overgang veranderd je lichaam, Hoe erg we er ook tegen vechten er wordt gewoon iets meer vet opgeslagen op de buik. Je spiermassa neemt af en alles gaat wat meer hangen. Waarom is het juist nu, tijdens de overgang, zo belangrijk om in beweging te blijven.

  • Er wordt minder vrouwelijk hormoon (Oestrogeen en progesteron) aangemaakt. Dit heeft gevolgen voor de verandering van het figuur
  • De vetopslag op je buik is een kenmerk van het metabool syndroom en kan nare gevolgen hebben. Bv insuline resistentie en dat is weer een voorbode voor diabetes type 2.
  • Je kan verhoogde bloeddruk krijgen en een hoger risico op hart en vaatziekte
  • Je botaanmaak verminderd tijdens de overgang (ongeveer 15 procent botverlies) Na de overgang blijft de botafbraak ook doorgaan maar wel in iets mindere mate, dus zeker iets om rekening mee te houden. Regelmatig bewegen is belangrijk voor de botopbouw

Wandelen, hardlopen, yoga, fitness, pilates dansen tennissen zijn een aantal voorbeelden van beweging die de aanmaak van botcellen stimuleert

Naar buiten!

Uit onderzoek blijft dat 92 procent van de nederlanders zich bewust is dat naar buiten gaan heel gezond is voor onze fysieke en mentale gezondheid, toch blijkt dat we minder buitenkomen dan dat we willen. Te druk, geen tijd, slecht weer, geen gezelschap. We weten meer excuses te bedenken dan voordelen.

Buiten is gezond, De natuur biedt een van de meest betrouwbare boosts om je fysieke en mentale gezondheid te verbeteren. Buiten geeft ruimte en rust.

10 redenen om naar buiten te gaan:

  • Beter voor je korte termijn geheugen
  • Goed voor de mentale energie
  • Verminderende kans op ontsteking
  • Minder stress
  • Beter zicht
  • Heldere geest en creatiever denken
  • Anti kanker effecten
  • Verbeterd de geestelijke gezondheid
  • Verhoogd het immuunsysteem
  • Het is leuk

Wil jij beter en lekkerder in je vel de overgang overleven en hiervoor allerlei tools krijgen die jij direct kan toepassen in je eigen leven? Ga dan met mij mee.

Tijdens de Mindful Run en Walk cursus bied ik jou alles wat ik hier boven heb beschreven. Een soort alles in 1-pakket. Gedurende 5 weken, neem ik je iedere week 1,5 uur mee naar buiten, waar we gaan hardlopen, wandelen of een combinatie van deze twee, daarnaast combineren we dit wandelen en hardlopen met Mindfulness en invloeden uit de meditatie en yoga en zal er heel veel aandacht aan de juiste ademhaling worden gegeven. Deze ademhaling loopt als een rode draad door de cursus heen. Hardlopen wisselen we af met focus oefeningen, bewust bezig zijn, oefeningen waarbij je moet vertrouwen op jezelf en op een ander. De ademhaling die ik je ga leren is tevens een natuurlijke begrenzer en daardoor leer je binnen jouw eigen grens te blijven. Iedere week behandelen we een ander thema en het geoefende kan je daarna direct thuis toepassen in je dagelijkse leven. En we maken ook heel veel fun natuurlijk!

Twijfel je nog of dit iets voor je kan zijn of wil je er eerst een beetje van proeven, dan kan je je ook opgeven voor een kennismakingsclinic. Opgeven kan via https://mindfulrunalkmaar.nl/aanmelden-voor-de-cursus/ of via een van de evenementen op mijn facebook pagina https://www.facebook.com/mindfulrunalkmaar/

  • Facebook
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Gmail
  • Blogger

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!