Wat is het verschil tussen Meditatie en Mindfulness

De laatste weken krijg ik regelmatig de vraag wat nu precies Mindfulness en Meditatie is en wat nu precies het verschil is tussen deze twee.

Omdat helaas de groep mensen met stress verschijnselen en burn out klachten steeds groter worden, krijgen ook steeds meer mensen te maken met het advies om Mindfulness te gaan beoefenen of te gaan mediteren. Voor vele klinkt dit nog altijd wat zweverig, maar de nieuwsgierigheid hierna en het er voor open staan wordt toch steeds groter, merk ik. En dat is ook niet zo gek

Niet zo vreemd dus, dat de groep met stress gerelateerde klachten en burn out, alleen maar toeneemt. 

Mindfulness en Meditatie, we kunnen niet meer zonder!

Mindfulness en Meditatie, eigenlijk kunnen we niet meer zonder en is het een belangrijk onderdeel voor een gezonde leefstijl. Onze moderne maatschappij hangt aan elkaar van technische snufjes, zo effeciënt! En zo zouden we veel meer tijd over houden voor ontspanning! Helaas! Er is nog nooit zoveel stress geweest en onze hersenen maken overuren. Mensen zitten veel te veel in hun hoofd en weten niet eens meer hoe ze in contact moeten komen met zichzelf en moeten luisteren naar hun eigen lichaam. Onze hersenen moeten we veel vaker tot rust brengen en bewezen is dat Mindfulness en Meditatie daar hele goede invloed op hebben. Ook gebruiken wij veel te weinig onze rechter hersenhelft (gevoel, emoties, creativiteit) door focus en concentratie op creatieve bezigheden, train je de rechter hersenhelft, waardoor er ruimte en orde wordt geschept daar in die bovenkamer.

Wat is nu Mindfulness ?

Mindfulness is het bewustzijn wat ontstaat. Doelgericht aandacht geven aan wat zich op dit moment voordoet, zonder daar een oordeel over te hebben.

Klinkt simpel, maar dat is het niet.

Ik merk bij mezelf ook zo vaak dat ik niet 100 % met mijn aandacht in het NU ben. Bijvoorbeeld als ik met iemand sta te praten, die ik toevallig tegenkom, dan ben ik met mijn gedachten ook bezig met wat ik allemaal nog moet doen! Herkenbaar ? en dit is nog maar een klein voorbeeld. Ik kan er nog zoveel noemen, maar waarschijnlijk snap je wat ik bedoel en kan je er zelf nog heel veel noemen.

Hoe doe je mindfulness?

Als je mindfulness beoefent, ben je heel bewust met je aandacht bij wat je aan het doen bent. Dus 1 ding tegelijk en doe dat met volle aandacht! Je doet dit door je te focussen op je lichaam. Je lichaam is namelijk altijd in het hier en nu en het mooie methode om uit je hoofd te komen.

Ga bv eens mindful eten; dus proef elke hap, voel hoe je kauwt en neem de tijd. Hoe vaak zal het niet gebeuren, dat je snel dat broodje naar binnen werkt, zonder te proeven en dat je er de tijd voor neemt, maar wel nadenkend met alles wat je nog moet doen. Of dat je lunch met je collega’s meer op een werkbespreking leek ipv een ontspannen moment.

Onze hersenen zijn gewoonweg niet gemaakt om meerdere dingen tegelijk (met aandacht) te doen, Nee, ook de vrouwelijke hersenen niet.

Wat levert Mindfulness op?

  • Minder piekeren
  • Minder stress
  • Meer energie
  • Gelukkiger leven
  • Betere concentratie
  • Meer creativiteit
  • Betere relaties

En echt waar het werkt. Steeds meer bedrijven kiezer ervoor om hun medewerk(st)ers yoga,

meditatie en mindfulness te ervaren.

  • Facebook
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Gmail
  • Blogger
  • Facebook
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Gmail
  • Blogger

 Maar wat is dan Meditatie?

Meditatie is van oorsprong een religieuze, Boeddhistische beoefening die in principe tot doel heeft om verlicht te raken. Er is veel over te vertellen, maar dat bespaar ik jullie. Ik beperk me tot de techniek van mediteren.

Meditatie wordt veelal zittend beoefend, maar staand is ook zeker mogelijk.

Hoe moet je Mediteren?

  • Bij concentratie meditatie richt je je aandacht op 1 punt. Bv een lamp of een voorwerp of je richt je aandacht op je ademhaling. Iedere keer als je dan wordt afgeleid keer je weer terug naar het voorwerp of naar je ademhaling. Het kan zijn dat je dat tijdens de meditatie wel 100 x herhaald. Op deze manier train je je aandachtsspier.
  • Bij inzichtsmeditatie bestaat je focus punt uit alles wat je lichaam of geest tijdens de meditatie meemaakt. Wat denk je? Wat voel je?

Wat levert Meditatie op?

  • Regelmatig mediteren (vrijwel dagelijks) kan je min of meer dezelfde resultaten opleveren als bij mindfulness. Dus, minder stress, betere concentratie en meer gevoel van rust.

Oke, maar nu zal je denken, Wat is dan in godsnaam het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Kort gezegd:

  • Meditatie is de techniek die je beoefent en traint (net als bv gewichtheffen in een sportschool)
  • Mindfulness (de aandacht) is wat het oplevert, het doen (de gespierde arm)

Meditatie beoefen je meestal op een bepaald moment en in een bepaalde houding en mindfulness kan je de hele dag beoefenen, zoals mindful eten.

Zoals je leest staat het erg met elkaar in verbinding en Mindfulness en Meditatie is net zoals je moet leren schrijven en fietsen ook iets dat je moet leren. Veel doen en oefening baart kunst en brengt je enorm veel rust en helderheid.  Zou je ook wel eens kennis willen maken met mindfulness en meditatie op een laagdrempelige manier? Ik geef kennismakingsclinics en 5-weekse cursussen Mindful Run en Walk. De unieke combinatie van bewegen , ademhaling en mindfulness. meer informatie en inschrijven kan via deze website . Wil je reageren op dit blog of je eigen ervaringen delen, dan kan je hieronder een reactie achterlaten. 

 

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!